10/11/12 juni 2013 - Reisverslag uit Ban Ko Tao, Thailand van Mieke Vreugdenhil - WaarBenJij.nu 10/11/12 juni 2013 - Reisverslag uit Ban Ko Tao, Thailand van Mieke Vreugdenhil - WaarBenJij.nu

10/11/12 juni 2013

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

13 Juni 2013 | Thailand, Ban Ko Tao

En ja hoor, de laatste stageweek is eindelijk aangebroken. Die 5 weken nadat mijn ouders vertrokken waren zijn toch best wel snel gegaan.

Maandag werd ik wakker met het nieuws dat Bianca bevallen was van Stijn!! Natuurlijk waren ook al de nodige foto's verzonden. Deze hele dag heb ik een glimlach op mijn gezicht gehad en was ik erg blij. In de ochtend zijn we naar Tanote Bay gevaren en zou ik EMP substraten gaan doen. Chad ging deze dag niet mee en we moesten zelf de locatie vinden. We leggen de lijn altijd uit tussen boei A en B (onderwater). Helaas konden we beide boeien niet vinden en zijn de gegevens dan niet geldig. We moeten de monitoring altijd op dezelfde plek uitvoeren, zodat de data met elkaar vergeleken kan worden. Omdat ik niet zoveel kon doen heb ik lekker een beetje rond gezwommen en alles nog eens goed bekeken. Het koraalrif is prachtig in deze baai. Ook heb ik nog iemand weggestuurd die aan het snorkelen was. Deze meneer ging even op zijn gemak boven op een koraal staan. Mensen hebben echt geen idee en doen maar wat lijkt het af en toe. Na de lunch ben ik weer lekker gaan werken achter mijn computer. In de avond hebben we met elkaar gegeten bij een Spaans restaurant. Na een filmpje ben ik lekker gaan slapen!

Dinsdag hebben we in de ochtend voorbereidingen getroffen voor de honderden giant clams (doopvontschelpen) die deze week aankomen. Deze zijn speciaal opgekweekt zodat we ze kunnen uitzetten. Giant clams worden namelijk ernstig bedreigd in de Golf van Thailand en daarom worden er elk jaar nieuwe kleine schelpen uitgezet. We hebben honderden betonnen blokjes gemaakt waar de schelpen zich met hun hechtdraden aan vast kunnen hechten. De schelpen die goed vastgehecht zijn kunnen we dan later uitzetten. De blokjes moeten ook over kleine gaatjes beschikken en de hele ochtend hebben we zitten beitelen. In de middag hebben we 5 grote kooien afgezonken in de baai voor de duikschool, Chalok. Pau en ik hadden de leiding en we hebben 5 geschikte locaties gezocht voor deze kooien. In deze kooien kunnen de giant clams zich vasthechten en een beetje aansterken van de reis. Toen ik al snorkelend op zoek was naar de goede locatie werd ik aangevallen door een triggerfish. Gelukkig kon ik op tijd weg komen en heeft hij mij niet gebeten. Ik heb echt snel moeten zwemmen en was behoorlijk buiten adem. We waren pas laat terug en het weer was erg slecht geworden. In de avond hebben we gegeten bij Yin Yang en heb ik een genoten van een massage.

Woensdag om 09.00 uur vertrokken we met de auto vanaf de duikschool naar de pier in Mea Haad. Daar kwamen honderden giant clams aan met de nachtboot. De ene helft hebben we naar de boot van Chrystal divers gebracht en de andere helft ging met ons mee op de boot. Vanuit Mea Haad zijn we weer terug naar Chalok gevaren en hebben we ons ondertussen klaargemaakt voor de duik. Wederom was het weer weer erg slecht en stonden er hoge golven. Toen we in Chalok aankwamen en ik klaar was om in het water te springen zag ik een schildpad! Vervolgens hebben we alle clams verdeeld in de kooien en ze stevig vastgelegd met stukjes dood koraal. Door ze een beetje meer stevigheid te geven kunnen ze zich makkelijk vasthechten. We waren vroeg terug bij de duikschool en ik heb samen met Emily geluncht. In de middag heb ik veel uitgezocht voor mijn vakantie met Amanda en wat administratie bijgewerkt. Rond 19 uur heb ik wat gegeten bij Tropicana en ben na een film op tijd gaan slapen.

Nog maar twee dagen te gaan!!!!!!!!!!!!!!

Deze link is van een kort filmpje over doopvontschelpen
http://www.youtube.com/watch?v=ZBfviWg7kKM

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Actief sinds 14 Feb. 2009
Verslag gelezen: 84
Totaal aantal bezoekers 30442

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Stage in Thailand

15 Februari 2009 - 11 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: