30/31 mei 2013 - Reisverslag uit Ban Ko Tao, Thailand van Mieke Vreugdenhil - WaarBenJij.nu 30/31 mei 2013 - Reisverslag uit Ban Ko Tao, Thailand van Mieke Vreugdenhil - WaarBenJij.nu

30/31 mei 2013

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

02 Juni 2013 | Thailand, Ban Ko Tao

Terwijl de eekhoorntjes door de bomen heen scheren ga ik jullie weer even laten weten wat ik donderdag en vrijdag gedaan heb. Hopelijk gaan mijn verslagen jullie nog niet vervelen en lezen jullie ze met veel plezier.

Donderdag hebben we een lezing gehad over crown of thorns (zeesterren) en over drupella's (kleine slakjes). Deze bedreigen de koralen door ze aan te vreten. Als er een paar zijn is het niet zo'n groot probleem, maar op bepaalde duikplekken werden er veel van de zeesterren gezien. Dus we zijn donderdag met manden te water gegaan en hebben tijdens twee duiken in totaal 36 crown of thorns kunnen 'vangen'. Als deze zeesterren zich bedreigd voelen en denken dat ze dood gaan laten ze al hun eitjes en sperma los. Tijdens het verplaatsen van een zeester in de mand moet je dus erg voorzichtig zijn. Ook vervoeren we maar één zeester per mand. Stel je voor dat ze allemaal dicht op elkaar zitten en al hun nageslacht laten gaan, dan wordt het probleem alleen maar groter!! Tijdens de eerste duik zwom Louise boven mij en ik zocht naar zeesterren onderwater. Aan de mand zat een plastic fles met een touw eraan, zo kon Louise de mand gemakkelijk omhoog halen. Tijdens deze duik kwam ik twee Hawksbill zeeschildpadden tegen. Ik wist eerst niet wat ik zag maar ik heb erg genoten van dit moment. We waren erg laat terug en ik had enorme trek, dus heb ik even een salade gegeten. Ik kon geen hele maaltijd eten want in de avond, 19.00 uur, gingen we met elkaar eten bij Yin Yang. Een van de duikinstructeurs nam afscheid. Na een heerlijke massage, omdat ik overal spierpijn had, ben ik lekker gaan slapen.

Vrijdag werden we om 10.00 uur met de auto naar Crystal divers gebracht. Deze duikschool is gevestigd in Mae Haad. Daar hebben we geholpen met het hun project. We hebben daar al eens eerder met een groep grote metalen constructies te water gelaten. Vandaag hebben we weer hetzelfde gedaan. Nadat een aantal constructies te water waren gelaten hebben we heerlijke genoten van een lunch. We zijn naar een restaurant gegaan waar ze heerlijke salade's maken. Na de lunch hebben we de constructies tijdens een duik op de goede plek gezet. Ik had de leiding over een groepje van 5 personen. Ik moest twee constructies naar hun goede plek begeleiden en daarna zorgen dat alle uiteinden werden voorzien van een betonnen anker. Nadat dit klaar was hebben we nog wat rondgekeken. Er zijn al aardig wat koralen bevestigd aan de constructies, dat was goed om te zien! Nadat we met de auto naar de duikschool waren gebracht en we onze spullen hadden opgeruimd ben ik met Rahul (UK) wat boodschappen gaan doen. Hij moest wat spullen halen in Sairee en Mea Haad. Zelf heb ik een stukje kaas gekocht, want dat mis ik toch wel erg. Om 19.30 uur werden we opgehaald door een gratis taxi van Lung Pae restaurant. Met een grote groep hebben we heerlijk gegeten en daarna werden we weer terug gebracht. Na nog wat gekletst te hebben op mijn balkon met mijn buurman (Raghav) ben ik lekker gaan slapen. Op naar het weekend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Actief sinds 14 Feb. 2009
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 30431

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Stage in Thailand

15 Februari 2009 - 11 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: